Backup

/Backup
Backup 2017-09-06T15:22:23+00:00

 

Backup er det at gemme filer, billeder og dokumenter på din computer, for de fleste mennesker er dette en selvfølge og meget software gemmer automatisk dine filer, eller det arbejde du måtte være i gang med. Backup der imod er en ting som kan tages på mange forskellige måder, du kan tage backup af en specifik lokation på din computer, du kan vælge at tage en backup af alle filer på en harddisk eller du kan vælge at lave en komplet (ghost) backup af dit system og dine filer. Ved at tage en komplet backup, får du ikke bare gemt dine filer, alle dine system filer og gemte filer bliver også kopiret, selv din registrerings database. Dette gør at du kan starte dit styresystem og alle dine filer op, på en helt anden harddisk, på en helt anden computer, men rigtigt mange mennesker glemmer, backup af dine filer hvis der skulle ske noget med den enhed som du har gemt på.

På det seneste er backup til mange enheder blevet en integreret del af en samlet løsning, så som Google Drive, Dropbox, Microsoft Onedrive, osv. Dette gør i mange tilfælde at mange ens ting bliver gemt i skyen med eller uden ens viden. Dette kan være skræmmende for nogen og vidunderligt for andre. En ting er dog sikkert, det er altid rart at have en backup af en filer eller data som er et andet sted end på enheden. En anden smart måde at lave en backup på er via RAID ( redundant array of inexpensive disks ), så som raid 0, 5, 6, 10. Dette kunne gøres ved hjælp af ekstra diske i din computer og en RAID controller, dette sparer hurtigt en for en masse hovedpine hvis en disk står af, og på den måde blive data ikke tabt.

Liste over gode backup programmer